Wpływ aktywności fizycznej na funkcjonowanie mózgu

Rozwój psychofizyczny jest związany z ruchem. 

Potwierdzają to naukowcy, którzy upatrują jako jedną z przyczyn np. dysleksji, właśnie niedobór ruchu. Warto wiedzieć, że ruch powoduje nie tylko rozwój mięśni, ale również mózgu. Aktywność ruchowa wspomaga proces uczenia się, a ograniczanie aktywności fizycznej może prowadzić zarówno do obniżenia sprawności fizycznej, jak i pogłębiania się problemów w nauce i opanowywaniu materiału szkolnego.

Ruch i ćwiczenia dostarczają wielu bodźców, dzięki czemu ciało może się rozwijać w wielu aspektach. I nie zawsze ten ruch oznacza wyłącznie ukierunkowane ćwiczenia fizyczne. Szeroko pojęty ujmuje również gry i zabawy ruchowe, w tym oczywiście te na świeżym powietrzu. Ruch to także spacery, zabawy na placu zabaw, a także cały wachlarz propozycji zajęć wspierających aktywność dziecka już od najmłodszych lat.

Jak ćwiczenia wpływają na mózg?

Słyszeliście o endorfinach? Nazywa się je hormonem szczęścia. I nie dzieje się tak bez przyczyny. Ćwiczenia zdecydowanie poprawiają nastrój, dlatego po wysiłku czujemy się dobrze, lekko i radośnie. Ma to związek z uwalnianymi podczas ruchu endorfinom, a przede wszystkim ze wzrostem tętna i dotlenieniem mózgu. Podczas ćwiczeń do mózgu dostarczane jest więcej tlenu, co sprawia, że jest on dzięki temu lepiej przygotowany do radzenia sobie z różnymi lękami i obawami. Dodając do tego endorfiny, otrzymujemy nasz własny sposób na dobry humor. Powiemy Wam jeszcze, że endorfiny mają cudowną moc łagodzenia bólu, co dodatkowo zdecydowanie pozytywnie wpływa na dobry nastrój. Ćwiczenia i ruch to także sposób na powstawanie nowych neuronów w mózgu. Rozwijamy się dzięki temu, lepiej uczymy, pamiętamy. Osiągamy stabilizację na poziomie naszych emocji.

Co daje nam wysiłek fizyczny?

Ogólne stwierdzenie “sport to zdrowie” znane jest wszem i wobec, a jednak często tak się dzieje, że wiele osób wybiera aktywność ograniczoną do ruchu palca przesuwającego wiadomości w telefonie. Niestety, łatwość kontaktu “z całym światem” z wygodnego fotela może nam ograniczyć chęć do realnego wysiłku. Dołączając do zasiedziałego trybu życia niezdrowe jedzenie, wieczny stres i pośpiech, osiągamy mieszankę wpływającą mocno niekorzystnie na cały organizm. Niestety, to samo dzieje się również z dziećmi, które (w wielu przypadkach) każdą wolną chwilą zaczynają spędzać przed monitorem komputera lub ekranem smartfona. Dlatego zachęcajmy dzieci do próbowania różnych form sportu - zarówno latem, jak i zimą. Możemy wybrać się na wspólną wycieczkę rowerową, grać w piłkę lub iść na spacer. Możemy również zainteresować się sportem, który jest bardzo polecany dla ogólnego rozwoju - łyżwiarstwem figurowym. Jeżeli złapiemy łyżwiarskiego bakcyla zimą, wcale nie musimy rezygnować z tej pasji latem. Na szczęście są w Polsce lodowiska, które dzięki odpowiedniej infrastrukturze działają praktycznie cały rok - np. lodowisko “Torwar” w Warszawie. Nauka jazdy na łyżwach jest całkiem ciekawą alternatywą, gdy na dworze jest upał i słońce :) Jeżeli jesteście już całkowicie zakręceni na punkcie łyżwiarstwa, a jakoś nie wyobrażacie sobie jeździć z łyżwami w środku lata, możecie rozważyć zajęcia off-ice poza taflą lodowiska, dzięki którym przygotujecie ciało do sezonu zimowego.

Wysiłek fizyczny pomaga oderwać się od świata wirtualnego. Dużo więcej energii, lepsze samopoczucie, wzmocnienie systemu odpornosciowego - to jeden z wielu korzyści ćwiczeń i ruchu. Nie mówiąc już o nawiązywaniu nowych znajomości wśród ludzi zainteresowanych tą samą dziedziną sportu. Jakby nie patrzeć - sport niesie ze sobą wiele korzyści dla ciała i ducha.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl